• Vragen? Bel
  • Huisartsenpraktijk Noord
Huisartsenpraktijk Krimpen Heins, Grotenhuis & Den Butter

Cardiovasculair risicomanagement (CVRM)

Per 1 april 2014 zijn wij namens Zorggroep Krimpen gestart met het zorgprogramma CVRM (Cardiovasculair Risicomanagement). Het zorgprogramma is erop gericht om het risico op een hart- en vaatziekte te verlagen.

Voor wie is het zorgprogramma CVRM bedoeld?

Het zorgprogramma CVRM is voor alle patiënten die een hart- en vaatziekte hebben of hebben gehad. Dit betreft patiënten die gediagnosticeerd zijn met een door aderverkalking veroorzaakte klacht of aandoening:

• Angina Pectoris;
  • Hartinfarct;
  • TIA of CVA (beroerte);
  • Claudicatio intermittens (etalagebenen);
  • Aneurysma aorta (verwijding van buikslagader);

Per 1 januari 2015 kunnen ook patiënten met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten deelnemen aan het zorgprogramma CVRM. U hoeft hierbij dus geen klachten te hebben. Er kan sprake zijn van een verhoogd risico op hart- en vaatziekten als u bekend met een hoge bloeddruk, hoog cholesterol, suikerziekte, erfelijke aanleg of een ongezonde leefstijl.

Waarom is het zorgprogramma belangrijk?

Als u een hart- en vaatziekte heeft (gehad), dan is de kans dat u daar weer last van krijgt groot. Maar ook zonder dat u een hart- en vaatziekte heeft gehad, kan uw risico hoog zijn. Het is daarom belangrijk om te weten wat u kunt doen om uw risico om (opnieuw) een hart- of vaatziekte te krijgen, lager te maken.

Hoe werkt het zorgprogramma?

De praktijkverpleegkundige houdt in nauwe samenwerking met (en onder supervisie van) uw huisarts een speciaal spreekuur waarin met u wordt gesproken over eventuele klachten van hart of vaten, de aanwezigheid van mogelijke risicofactoren en de behandeling van deze risicofactoren. De behandeling kan bestaan uit (hulp bij) het aanleren van een gezonde leefstijl of medicatie die gericht is op het verlagen van risicofactoren. Uiteraard wordt uw behandeling aangepast aan uw persoonlijke behoeften en voorkeuren. Om de risicofactoren op hart- of vaatziekten in kaart te brengen, verricht de praktijkverpleegkundige verscheidende metingen zoals bloeddruk, lengte en gewicht. Ook wordt u verzocht om bloed en urine te laten controleren via het huisartsenlaboratorium. Na overleg met uw huisarts of de praktijkverpleegkundige kunt u worden doorverwezen naar één van de volgende zorgaanbieders: cardioloog, dietist of fysiotherapeut.

Wilt u meer weten over het zorgprogramma CVRM? Neem dan contact op met de huisartsenpraktijk of klik hier voor de folder.